fredag 21 november 2008

Svenska läckerheter

Idag var vi på julmarknaden en snabbis innan skolan. Jag köpte på mig lite svenska läckerheter. Inte så lång tid tills jag kommer hem till jul, men jag kunde inte hålla mig. 
Det fanns en del goda smörgåsar och jag kunde inte motstå en gravad lax smörgås med tillhörande sås på toppen. Det ledde till att vi satte oss ned och konverserade fint med de andra, mest pensionärer, de är alltid mycket pratglada. En av dem som vi pratade med var en man som precis gått i pension och han berättade om hans tid som lärare på InHolland, den skolan vi går på. Det var inte positiva ord. Han kunde inte förstå hur en svensk högskola kunde skicka iväg studerande till den mest byråkratiska och oorganiserade skolan i hela Rotterdam. Mycket av det han sa var väl sant, men just då kändes det inte som att de orden gjorde saken bättre. Vi gör det bästa och mer kan vi inte göra, mer än att inte rekommendera andra till InHolland.   

Efter att vi lämnade julmarknaden gick vi till skolan. Vilket skitväder! Storm och hagel. Väl i skolan träffade vi de andra klasskompisarna. Vissa hade varit borta en tid så det var kul att träffa dem igen. Magazine production var alltså dagens lektion och idag innebar det mycket pyssel. Vi skulle göra moodboard för hur vår tidning ska komma att se ut; alltså ett kollage som ska reflektera tidningens image. Kul! Ända fram till att nästan allt var klart och läraren konstaterar att vår idé inte var tillräckligt bra. Vi hade tänkt göra en tidning som biografer kan ha nytta av, informera om kommande filmer, skådespelare, artiklar om regissörer osv. Men vi fick ändra inriktning till kulturella saker i Rotterdam, som enligt läraren hade en bättre målgrupp. Men det vette katten! Nåväl, det fungerar, men nu ska vi bara ha tid att besöka kultur- och konsthuset.  


So long, nu ska jag och Rebecka äta ananas och titta på film!

Inga kommentarer: