torsdag 28 augusti 2008

Hoi!

Oj, vad dagarna går fort. Under tisdagen och onsdagen så har vi sovit ut en del. Vi har börjat dagen med en god och lång frukost samtidigt som vi sett några serier av Sex and the City. Därefter har vi promenerat ganska mycket och försökt upptäcka staden. Ingen karta, utan efter eget huvud och tycke. Gissa om vi har gått förbi många Coffe Shops!!? Och då menar jag inte vanliga hedliga fik där man sitter ned och konverserar över en kopp kaffe och kaka. Nej, detta är något helt annat påfund av holländarna. De får inte kalla deras "röka-på-hak" för joint cafe eller liknande. Lurigt va?! Så därför heter de Coffe Shops.

(Här intill, huvudentrén till boendet).
Våra långa promenader har gått bra och vi har allt
id lyckats komma hem med någon kasse full med mat eller något annat som vi köpt av impuls. Kors i taket att jag inte har besökt någon H&M-butik än! Pengarna har hitintills gått till mat, god dryck, lite piff till lägenheten och taxi. Snart måste vi köpa ett kort som heter "chipkart"; ett slags betalkort som tydligen går till det mesta. 

Imorse gick vi upp betydligt tidigare eftersom introduktionen startade idag. Det tog cirka 20 minuter att gå till universitetet. Vi gick längs hamnen och sedan över Erasmusbron.  Väl där träffade vi alla utbytesstudenter i aulan. Några saker som vi sysslade med där var: upprop, information, presentation av studentkåren, presentation av oss själva och något fjantigt komediuppträdande av en retarded kille som trodde att han var rolig. Efter klockan halv ett gick allesammans till studentkåren, Pisculentis heter stället, där bjöds det på baguette och dricka. Jag och Rebecka pratade med två tjejer som kommer från Litauen, jättetrevligt. Det var första stunden som alla hade chansen att mingla runt och få lite nya kontakter. Plötsligt kom en kille fram och sa: Det är ni som är svenskar va? Jag kan ett svenskt ord! Kort därefter utbrister en annan tjej från kåren: Oh thank you God swedes for H&M and IKEA! Vi svenskar rockar, jag och Rebecka ligger i alla fall på plussidan =)

Nu har vi ätit oss mätta på köttfärssås och spagetti. Snart väntar ost, kex och en kall öl. Guuud så göött vi har det! Kallas detta studentliv. 

By the way; idag har jag klagat på inventarierna, men tjejen i servicedisk kunde bara en nypa av studentboende och vad det innebär och hennes engelska var sämre än min. Någon micro lyckades jag inte diskutera fram. Hoppas bara att våra andra klagomål fixas så snart som möjligt. I övrigt har jag vant mig vid standarden och försöker ta det som det är. Jag har i alla fall ett boende, vissa av utbytesstudenterna bor på hostels för tillfället och andra i bunkar på African Inn.  

So long!

Inga kommentarer: